Martien Heijkers herovert Koningstitel ‘de Lauwerkrans’

De spanning was weer hoog, de belangen weer groot, 2e Paasdag tijdens het Koningschieten van de Lauwerkrans. Met 17 schutters aan de lijn was het weer gezellig druk in het clublokaal in de Bachelorclub en werd er vanaf 14:00 uur gestreden om zowel de titel Koning als die van Hertog.

“Pieter Custers verdedigde zijn Koningstitel, terwijl jubilaris Jan Custers (50 jaar lid) zijn Hertogtitel weer met een jaar wilde verlengen.”

Beide gingen dan ook voortvarend van start, na 10 pijlen had Pieter een gaatje van 5 naar naaste belagers Martien Heijkers en Emiel Custers opgebouwd, terwijl Jan al een gaatje had geslagen van 4 op Alfons Custers. Opvallend was echter dat beiden in de 3e serie te maken kregen met een inzinking. Pieter verloor 7 punten in 5 pijlen, Jan verloor er 6.

Door dit scoreverloop beloofde het een spannende wedstrijd te worden. De Hertogtitel, die beslist zou worden over een score van 25 pijlen, liep op zijn einde. Alfons en Jan gingen gelijk op in de 4e serie, met nog 5 pijlen te gaan was het onderlinge verschil 2. Een inzinking van Alfons in de laatste serie (3 zessen op rij) betekende dat Jan, ondanks een minder goede serie van 39, toch zijn derde Hertogtitel op rij won.Hertog

Ondertussen was de strijd om de Koningstitel hevig los gebarsten. Pieter bleef moeite houden om constant te scoren, terwijl Martien, Emiel, Gert-Jan Heijkers en Stef Clerkx een sterk einde kende van de eerste 25 pijlen (van een totaal van 50). Stand halfweg: Martien 236, Emiel 234, Pieter 230, Gert-Jan 229 en Stef 228.

Emiel ging voortvarend van start na de pauze tijdens Koningschieten van De Lauwerkrans. Met twee rondes van 47 nam hij de leiding over van Martien. Samen liepen ze uit op de rest van de schutters, de titelstrijd leek vanaf dit moment tussen hen te gaan. In de laatste 15 pijlen schakelde Martien nog een versnelling hoger, een tussenspurt van 97 punten in 10 pijlen was voldoende om een flink gat te slaan op Emiel. Met nog 5 pijlen te gaan was het gat 4 punten en leek Martien comfortabel op weg naar zijn 13e Koningstitel.

Koning 2018Een 6 in de laatste serie, met nog twee pijlen te gaan, bracht de spanning echter terug in de wedstrijd. Emiel antwoordde deze fout met een 10, na 48 pijlen was het gat nog maar één puntje! Martien bleef echter koel en sloot overtuigend af met 2x een 10, voldoende voor zijn 13e titel en daarmee wederom op gelijke hoogte met Pieter Custers. Achter Martien en Emiel werd de top 5 gecomplementeerd door Gert-Jan, Stef en Antoinette Heijkers.

Martien, gefeliciteerd!

Tijdens de prijzenuitreiking werd Jan Custers in het zonnetje gezet vanwege zijn 50 jaar jubileum. Vanuit het bestuur en de leden van ‘de Lauwerkrans’ werd hem een weekendje ‘s-Hertogenbosch tijdens het WK Outdoor Handboogschieten in 2019 aangeboden. Uiteraard werd er na alle huldigingen genoten van een overheerlijk koud buffet verzorgd door Ruud & Marleen Heijkers.