H. Antonius Abt – Parochie Ell

Het in 1244 voor het eerst in de archieven vermelde dorp Ell heeft zich door de eeuwen heen ontwikkeld van een hoofdzakelijk agrarische gemeenschap tot een modern dorp, waar een aantal winkelvoorzieningen en een eigen school behouden zijn gebleven en waar de ca. 1500 inwoners zorgen voor een bruisend verenigingsleven.

De parochie bestaat zelfstandig sinds 1808 en heeft de heilige Antonius Abt als patroonheilige. Deze werd vroeger aangeroepen tegen de pest, die de regio diverse malen heeft getroffen. Een van de belangrijkste straten is naar de H. Antonius vernoemd.

De kerk ligt aan het sinds de vijftiende eeuw bestaande kruispunt van twee doorgaande wegen: van Thorn naar Weert en van Stramproy/Bree (B) naar Roermond. Ze is de ontmoetingsplek bij kerkelijke vieringen. Daarnaast zijn er bijzondere vieringen, zoals de start van Carnaval op Carnavalszondag, als ook de Moeër (wortel), symbool van de Eller carnaval, drie dagen lang uit de toren hangt.

De vieringen worden afwisselend muzikaal begeleid door het mannenkoor en het dameskoor. Bij plechtige gebeurtenissen vormen deze koren samen het Kerkkoor. Fanfare Ellona verzorgt jaarlijks op de tweede kerstdag de muzikale begeleiding. Enkele keren per jaar luisteren het kerkkoor en Join Us de viering op.

Vrijwilligers onderhouden en poetsen het kerkgebouw. Het kerkhof wordt piekfijn onderhouden door een groep vrijwilligers, die waar nodig ook helpen bij andere klussen (o.a. het opbouwen van de kerststal ). Vrijwilligers bemensen tevens het parochiebureau.

Vanuit de diaconie willen de vrijwilligers van de Seniorenvereniging Ell en de Stichting Zonnebloem Ell aandacht en hulp bieden aan hun mede-parochianen. Op deze manier willen zij laten zien dat geloof en dagelijks leven alles met elkaar te maken hebben.

(Post)adres:

Niesstraat 5 6011 RB Ell T. 0495-552371

Bestuursleden

Voorzitter:

W.J.M. Miltenburg f.s.o

Secretaris:

H. Heijkers

Penningmeester:

H. Heijkers

Andere Bestuursleden:

Meer informatie over H. Antonius Abt – Parochie Ell

Doelgroep: Iedereen
Contributie: Kerkbijdrage €120,- per jaar.
Categorie: Geloof
Activiteiten: Eucharistievieringen Zaterdagavond: 17.45 uur Zaterdagavond: 19.15 uur: Neeritter Zondagmorgen: 09.00 uur: Hunsel Zondagmorgen: 10.30 uur: Ittervoort Woensdagmorgen: 09.00 uur (op toerbeurt, 4-wekelijkse cyclus)

Het Bisdom Roermond, dat heel provincie Limburg omvat, is verdeeld in 13 dekenaten.

Een van de dekenaten is het dekenaat Thorn. Tot het dekenaat Thorn behoren 21 parochies, die samenwerken in drie clusters. Eén van deze clusters is cluster Emmaüs.
Tot het cluster Emmaüs behoren de parochies Ell, Haler-Uffelse, Hunsel, Neeritter, Ittervoort, Thorn, Wessem, Heel en Beegden.

Parochie H.Antonius Abt Ell
Pastoor-Deken: W.J.M. Miltenburg f.s.o., Wijngaard 11, 6017 AG Thorn, tel. 0475-56 14 10, wmiltenburg@cluster-emmaus.nl
Kapelaan: M.Bodden, Mgr.Savelbergweg 93, 6097 AE Heel, tel.0475-575667, boddenm@hotmail.com
Priester-assistent: J.W. Berkemeijer, Kerkplein 1, 6096 AK Grathem, 0475-451292, j.berkemeijer@planet.nl
Diaken (Beegden): L.G.G.M. Mom, Bergstraat 13, 6082 AJ Buggenum, 0475-592539, diaken_lmom@yahoo.com
Secretaris: H.Heijkers Breederkamp 5 6011 SR Ell tel.0495-552371 mobiel 06-10325806

Banknummer van de parochie NL12RABO0113901313
Wilt u de kerkberichten en misintenties wekelijks als e-mail ontvangen?
Meld u dan aan via: nbclusteremmaus@gmail.com
Alle informatie over de parochie en wekelijkse kerkdiensten zie website: www.cluster-emmaus.nl