De komende weken ontvangt u belangrijke post over het nieuwe afvalbeleid. U ontvangt namelijk een nieuwe afvalpas en uw afvalkalender waarop de inzameldata van het rest- en GFT-afval staan. Houd uw brievenbus daarom goed in de gaten.

Uw eigen afvalkalender

Vanaf 1 januari 2022 start het nieuwe afvalbeleid. Het restafval wordt dan 1x per vier weken opgehaald. De GFT-inzameling blijft hetzelfde en vindt 1x per twee weken plaats.
Vanwege het nieuwe inzamelsysteem zijn alle routes gewijzigd. Dat betekent dat uw afval waarschijnlijk op een andere dag wordt ingezameld dan u gewend bent. Het kan zelfs zijn dat de verschillende afvalsoorten op een andere dag in de week worden ingezameld.

Belangrijk is dat u uw eigen afvalkalender volgt. Het is namelijk mogelijk dat binnen uw kern verschillende afvalsoorten worden ingezameld op dezelfde dag, of dat in een deel van uw dorpskern juist op een andere dag wordt ingezameld.

Ingrid Huntjens, communicatie adviseur van RD Maasland:
“Doordat de gemeente nieuw afvalbeleid heeft ingevoerd, hebben we alle routes opnieuw moeten indelen.
In Ell betekent dit dat er twee verschillende routes zijn. Beide routes vallen in verschillende weken. Dat betekent bijvoorbeeld dat een deel van Ell op 10 januari het restafval aan de straat moet zetten, terwijl het andere deel pas op 21 januari het restafval kan aanbieden.

De GFT-inzameling valt voor beide routes in de even weken, maar wel op verschillende inzameldagen. Belangrijk hierbij is dat de mensen hun eigen afvalkalender volgen. Het is natuurlijk heel verleidelijk om je container aan de straat te zetten omdat dat elders in de kern ook is gebeurd. Maar de eigen afvalkalender is leidend.

We zijn ons ervan bewust dat het nieuwe systeem -zeker in het begin- even wennen is. Onze tip is dan ook: download de gratis app Afvalwijzer. Dan kunt u instellen dat u een herinnering krijgt als u uw container aan de straat moet zetten. Bovendien kunnen we u een berichtje sturen als er een keer iets verandert in de inzameling, bijvoorbeeld bij extreem weer zoals gladheid. En zet uw container op de inzameldag altijd voor 7.30 uur aan de straat. Dan weet u zeker dat hij wordt leeggemaakt.

Oud papier inzameling

De oud papier inzameling door Handboogvereniging de Lauwerkrans blijft zoals het is.
Deze vindt altijd plaats op de eerste zaterdag van de maand en start om 13:00 uur. Iedere 3 maanden komt één van de drie buitengebieden aan de beurt. Op de website van de handboogvereniging vindt u meer info. www.delauwerkrans.nl
Om het ophalen van het papier voor onze leden soepel te laten verlopen, verzoeken wij iedereen om het papier zoveel mogelijk bij elkaar te plaatsen in uw straat. Daarnaast is het wenselijk om het papier pas op zaterdag buiten te zetten, dit omdat het papier door slecht weer nat kan worden of weg kan waaien.
Woont u in het buitengebied, zie dan onderstaand overzicht op welke dag we bij u langskomen. Klik op de straatnamen om te zien welke route we rijden.

Onze tip: download de app Afvalwijzer

Via de gratis afvalapp Afvalwijzer kunt u een herinnering krijgen wanneer welk afval aan de straat moet. Zeker nu de inzameldagen veranderen is dat een aanrader. Bovendien kan RD Maasland u een bericht sturen als er iets wijzigt in de inzameling, bijvoorbeeld vanwege extreme weersomstandigheden. U kunt de app Afvalwijzer gratis downloaden via uw app-store en is beschikbaar voor iOs (iPhone, iPad), Android en Windows.

Nieuwe afvalpas

Binnenkort ontvangt u ook een nieuwe afvalpas. Deze afvalpas heeft u vanaf 1 januari 2022 nodig om toegang te krijgen tot het milieupark. Daarnaast kunt u de pas gebruiken om de ondergrondse restafvalcontainer te openen als u een keer meer afval heeft dan in uw eigen container past. In de brief bij de afvalpas staat precies uitgelegd hoe dat werkt.