Ell, toen en nu.

Ell is een kerkdorp in de voormalige gemeente Hunsel in Limburg, gelegen tussen Weert en Thorn en was een dorp dat voornamelijk van de landbouw leefde. Ell ontstond in de late middeleeuwen en het maakte tot 1795 deel uit van het Abdijvorstendom Thorn.

Na de Franse tijd werd Ell bij de gemeente Hunsel gevoegd, waarbij overigens de kernen Ell en Haler, evenals Ittervoort, tot het Land van Thorn behoorden. En zo bleef het, ook toen in 1942 de gemeente Hunsel enkele andere gemeenten annexeerde. In 2007 ging de gemeente Hunsel, en daarmee Ell, op in de fusiegemeente Leudal.

De eerste kerk werd in 1823 gebouwd, daarvoor stond er een middeleeuwse kapel. De huidige kerk die de eerste verving, een driebeukige kruisbasiliek, is gebouwd in 1912 en getekend door de Tegelense architect Caspar Franssen.

In 1840 omvat de buurtschap Ell 53 huizen met 297 inwoners.
Tegenwoordig heeft het gelijknamige dorp ca. 580 huizen met ca. 1.450 inwoners.

Ell vandaag de dag.

Het Ell van heden ten dage bestaat uit een rijk verenigingsleven waar zowel jong en oud gebruik van maken.
Een fanfare, schutterij, voetbalclub en veel verenigingen voor de jeugdigen.

Ook vindt u er een gevarieerd aanbod van ondernemers. Zo is er een Echte Bakker die meerde malen bekroond is
met zijn producten. Een supermarkt, een slagerij, cafetaria, kebabhuis, eetcafé, kapper en nog veel meer.