De voetbalclubs in Ell, Hunsel, Grathem en Kelpen-Oler zijn eruit. De gemeenteraad ziet de fusie voetbalclubs in Leudal wel zitten. Ook is de weg vrij voor een nieuwe accommodatie.

Extra onderzoek moet echter uitwijzen of de beoogde grond geschikt is. Een aanvullend onderzoek moet uitwijzen of een stuk gemeentegrond aan de Oranjestraat in Kelpen-Oler geschikt is vooreen nieuwe voetbalaccommodatie.
De gemeenteraad van Leudal ging gisteravond akkoord om het perceel aan de Oranjestraat tot voorkeurslocatie te benoemen.
De bedoeling is dat in de toekomst de voetbalclubs RKESV Ell, RKHVC Hunsel en GKC uit Grathem/Kelpen-Oler op het nieuwe sportparkeen fusieclub zullen vormen.

CDA-raadslid Thieu Bongers kaartte enige tijd geleden al aan dat de bodemgesteldheid voor problemen kan zorgen.
De grond is erg drassig en nat en daardoor mogelijk niet geschikt om dienst te doen als voetbalterrein.
Wethouder Stan Backus (accommodaties, Ronduit Open) stelde dat het bureau dat de verschillende locaties onderzocht die in aanmerking kwamen voor de fusieclub meerdere keren is gevraagd of de gronden geschikt zijn voor een voetbalaccommodatie.
Daarop werd bevestigend geantwoord, maar specifiek onderzocht was dat niet. Het nieuwe onderzoek moet nu duidelijkheid
scheppen. Wanneer dat klaar zal zijn is niet bekend. Daardoor is nu ook nog onduidelijk met welke maatregelen de grond wel geschikt gemaakt zou kunnen worden en wat dat moet kosten.
De gemeenteraad sprak gisteravond haar waardering uit voor de verschillende voetbalverenigingen die erin geslaagd waren om over declub- en dorpsgrenzen heen te stappen om te komen tot de fusie. Het nieuwe sportpark vergt een investering
van 2,9 miljoen euro. De kosten voor bodemmaatregelen zouden daar nog bij kunnen komen.

Nu de raad akkoord is gegaan met de voorkeurslocatie kan het nog zo’n twee jaar duren voordat het nieuwe sportpark gerealiseerd zal zijn en er daadwerkelijk gevoetbald kan worden. De gemeenteraad reserveerde gisteren ook 200.000 euro om kosten te dekken die gemoeid zijn met het verdere onderzoek naar een fusieschool voor de dorpen Ittervoort, Haler, Hunsel en Neeritter. Een locatiekeuze zal waarschijnlijk pas in april door de gemeenteraad worden gemaakt.

In eerste instantie was het de bedoeling om daar gisteravond al een besluit over te nemen, maar het onderzoek naar mogelijke locaties voor de fusieschool liep vertraging op. Onlangs werd duidelijk dat een stuk grond aan de Kallestraat in Hunsel als nadrukkelijke voorkeurslocatie uit de bus kwam.

© Copyright 2018 Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad.
Het auteursrecht, ook ten aanzien van artikel 15 AW, wordt uitdrukkelijk voorbehouden. Woensdag, 07 februari 2018