Hier vindt u veelgestelde vragen en de antwoorden over de datadiefstal die recent heeft plaatsgevonden uit de systemen van de GGD.

We kunnen ons voorstellen dat de datadiefstal vragen oproept en mogelijk uw vertrouwen in ons heeft geschaad. Dit vinden wij heel erg. We willen u zo goed mogelijk informeren en daarom vullen wij deze veelgestelde vragen steeds aan met nieuwe informatie.

Er loopt op dit moment een politieonderzoek, waardoor we nog niet precies weten hoe groot de datadiefstal is. Ook mogen we bepaalde details nog niet delen, omdat dit mogelijk het onderzoek in gevaar brengt.

Heeft u een vraag die hier niet bij staat? Bel dan met ons speciale nummer: 085-1308226, elke dag bereikbaar van 9:00 uur tot 21:00 uur. Dit telefoonnummer kunt u bellen als u vragen heeft over de datadiefstal. Wij kunnen nog geen antwoord geven op de vraag of het ook om uw gegevens ging, aangezien op dit moment nog een politieonderzoek loopt. Als dit wel het geval is, dan wordt u hierover geïnformeerd.

Top 3 meest gestelde vragen

Wat is er precies gebeurd?
Er zijn persoonsgegevens gestolen door medewerkers van de GGD. Deze gegevens gaan over het testen op het coronavirus en mogelijk het bron- en contactonderzoek en bevatten onder andere naam, adres, BSN, telefoonnummer, e-mailadres, testuitslag en testlocatie. Of de gegevens ook zijn verkocht en om wiens gegevens het gaat, maakt deel uit van het politieonderzoek. Meer informatie is te vinden op de site van de politie

Zijn mijn gegevens gestolen?
Dat kunnen wij nu nog niet zeggen. Dit maakt onderdeel uit van het politieonderzoek. Op het moment dat vast komt te staan dat uw gegevens gestolen zijn, dan informeren wij u daar over.

Wat zijn de mogelijke gevolgen? Welk risico loop ik als criminelen mijn persoonsgegevens hebben? En waarop moet ik letten?

  • U loopt het risico slachtoffer te worden van oplichting. Criminelen bellen of mailen u bijvoorbeeld uit naam van een voor u geloofwaardige instantie zoals uw bank. Ze zouden uw vertrouwen kunnen winnen, omdat ze persoonlijke informatie noemen (zoals uw geboortedatum of woonadres). Voordat u het weet, heeft u een betaling voor iets gedaan – maar feitelijk op een phishinglink geklikt. Ontdek hier hoe u zich kunt beschermen tegen phishing.
  • Een ander risico is identiteitsfraude. De fraudeur gebruikt uw persoonsgegevens bijvoorbeeld om producten en diensten te krijgen op uw naam. Of om een bankrekening te openen of een creditcard aan te vragen. Ontdek hier meer informatie over identiteitsfraude.
  • Activeer tweestapsverificatie op uw social media accounts, e-mail. Een overzichtelijke manier hoe u dit kunt inschakelen treft u hier aan.
  • Maakt u gebruik van WhatsApp? Criminelen maken steeds vaker gebruik van de ‘vriend in nood fraude’. Ons advies is om hier ook een extra beveiliging in te stellen. Hoe u dat doet leest u hier.

Doe altijd aangifte als u slachtoffer wordt van cybercrime.

Lees verder op de site van de GGD – GHOR NEDERLAND