De afgelopen tijd is hard gewerkt aan de aanleg van sportpark voor de fusie vereniging DFO ’20 te Kelpen-Oler. Het resultaat mag er tot zover zijn! De aangelegde techniek, velden en infrastructuur functioneren naar behoren en daar zijn we trots op.

We brengen u graag op de hoogte over de voortang van de realisatie van het complex.

Bron: Gemeente Leudal

De aanleg van het sportcomplex is opgedeeld in twee fases. De eerste fase stond in het teken van de aanleg van de sportvelden. De leden van DFO ’20 kunnen het sportcomplex in het voorjaar van 2021 in gebruik nemen. Afbeelding 1 is een luchtfoto die in september gemaakt is. De zonnestralen en aangelegde beregening doen hun werk goed, want de ingezaaide velden zijn een maand later een stuk groener en worden al regelmatig gemaaid. Ook het terrein rondom de velden is ingezaaid en geven nu al een groene uitstraling aan het geheel. Het waterbuffering systeem van het sportcomplex werkt naar behoren.

Om in de toekomst veilig en prettig een potje voetbal te spelen, dienen de grasvelden goedgekeurd te worden. Goed nieuws hierover, want een onafhankelijke instantie heeft de velden beoordeeld en vrijgegeven. De volgende onderdelen die niet mogen ontbreken en inmiddels gerealiseerd zijn, omvatten de buitenafrastering en de plaatsing van de veldverlichting (afbeelding 2). De ondergrondse infrastructuur is ook gereed, zodat het terrein van water, elektriciteit en riolering wordt voorzien. Door het aanbrengen van de klinkers en het asfalt krijgt de parkeerplaats, zoals te zien is op afbeelding 3, ook al duidelijk vorm. Het sporten op de kersverse velden kan dus bijna beginnen, want een hoop werk is al verricht!

Een groen sportcomplex
Het sportcomplex is ‘groener dan gras’. Vanuit de dorpskern zien we dit aanzicht terug door de groene buffer die is aangelegd. Neem daarnaast ook de natuurlijke en groene uitstraling van het sportpark. Kortom in veel opzichten is gedacht aan duurzaamheid. Dit zien we ook terug in het clubgebouw. De grond die is vrijgekomen met de bouw, is hergebruikt voor de realisatie van de begaande grond. Ook is gedacht aan verkoeling tijdens de steeds warmere zomers die we kennen.

Het gebouw is voorzien van grote luifels en dikke muren, waarmee het gebouw koel blijft en een hoop elektriciteit wordt bespaard. Daarnaast is met het ontwerpen goed nagedacht over duurzame materialen. Zo is de constructie gemaakt van hout wat voor CO2-opslag zorgt. Overige materialen zoals de bakstenen zijn volledig herbruikbaar. De stenen worden namelijk gestapeld in plaats van gemetseld. Tot slot krijgt het clubgebouw een materialen-paspoort waarmee de eigenschappen van het gebruikte materiaal makkelijk te vinden zijn. Dit is natuurlijk handig wanneer dit in de toekomst wordt hergebruikt!

Planning
Er komt een hoop kijken om het clubgebouw voor DFO’20 te realiseren. Veel partijen die samenwerken om een goed functionerend gebouw op te leveren voorzien van alle faciliteiten. Dit jaar heeft de bouw wat vertraging opgelopen. De aannemer is afhankelijk van diverse leveranciers voor de techniek en materialen voor het clubgebouw. De levering hiervan heeft vertraging opgelopen. Daarnaast diende de planningen van de diverse betrokken partijen beter op elkaar afgestemd te worden.
Inmiddels is de puzzel gelegd en zijn we gestart met bouwen.Op 16 april staat de oplevering van het clubgebouw ingepland.

De realisatie van het gebouw is inmiddels gestart. Ondertussen wordt het voetpad buiten rondom het complex gerealiseerd, zodat inwoners een ommetje kunnen maken. De aanleg van het voetpad wordt in twee fases gerealiseerd. Fase I bestaat uit het aanbrengen van menggranulaat, waarna het voetpad al goed
begaanbaar is. Tijdens fase II wordt de toplaag aangebracht en zijn de paden geheel klaar voor gebruik! Daarnaast wordt tijdens deze periode de toegangsweg en infrastructuur rondom het sportcomplex aangelegd. Fase II wordt in het voorjaar van 2021 afgerond.

Voorgang HEG