De monumentale Heykeshoeve aan de rand van Ell is in ere hersteld, met woensdag een boomplantdag als afsluiting van het eerste deel. De boerderij moet ook een toeristische aantrekkingskracht krijgen.

Twee vrijwilligers brengen een kleine boom naar de voorkant van de boerderij, totdat de kruiwagen zich vastrijdt in de drassige grond. Met vereende krachten wordt hij eruit getrokken. Even verderop aanschouwen een paar jongeren het tafereel. Ze zijn bezig een heg aan te planten en genieten tussendoor van de stralende voorjaarszon.

Met de boomplantdag wordt woensdag door zo’n tien vrijwilligers het eerste gedeelte van de restauratie van Heykeshoeve afgerond, ruim een jaar na de start van het project.

Boerenleven

Op de oude boerderij, een rijksmonument uit vermoedelijk de zeventiende eeuw, wordt zorg verleend aan kwetsbare jongeren. De hoeve was al enige tijd aan een flinke opknapbeurt toe, aldus projectleider René Schreurs. De dakpannen op de schuur waren eraf gewaaid, er was achterstallig onderhoud en van enige isolatie was geen sprake.

Stichting Op Herme, eigenaar van het pand, had de plannen om Heykeshoeve is ere te herstellen in 2013 al klaar, maar pas toen de provinciale subsidie in 2018 werd toegekend, werd er definitief een klap op gegeven op het bijna acht ton kostende project. Schreurs: „We hebben geprobeerd om de sfeer van het vroegere boerenleven tot leven te wekken, met de schuur en het bakhuis als belangrijke elementen. Tegelijkertijd is het nu heel duurzaam.”

Expositie

In de tweede fase van de renovatie wordt de grond om de hoeve heen aangepakt, met onder meer de paardenstal en plek voor een terras. Zo moet er straks ook een toeristische aantrekkingskracht uitgaan van de boerderij, gelegen aan een ’s zomers drukke fietsroute. Een kleine foto-expositie moet een beeld schetsen van hoe de hoeve vroeger gebruikt werd. Schreurs: „Het is dan niet alleen een plek voor zorg, maar heeft een positieve werking op de gehele omgeving.”