Aanstaande woensdag, 20 maart, mogen we weer naar de stembus voor de Provinciale Statenverkiezingen. Denk je nu stiekem: oh, ik moet toch even googelen wat dit ook alweer precies inhoudt? Geen zorgen. We leggen uit waarom de stemming belangrijk is.

Leden
Woensdag kiezen we de leden van Provinciale Staten. Dit zijn de volksvertegenwoordigers van de twaalf provincies. Het aantal leden hangt af van de grote van de provincie, zo heeft Noord-Holland 55 zetels, terwijl Groningen er 43 mag vergeven. Dit orgaan controleert ook de Gedeputeerde Staten, oftewel: het dagelijkse bestuur van je provincie.

Eerste Kamer
Misschien wel het allerbelangrijkste, de PS kiest de leden van de Eerste Kamer. Door te stemmen woensdag, heb je invloed op de samenstelling van dit orgaan. De Eerste Kamer is de controleur van de regering, ze bespreken wetsvoorstellen en kunnen vóór of tegen stemmen.

Partijen
Net als bij de Tweede Kamerverkiezingen, stem je woensdag ook op een lid uit een partij. Niet alle partijen doen in elke provincie mee. Op de website van Kiesraad kun je bekijken welke partijen zich in jouw provincie verkiesbaar stellen.

Waterschapsverkiezing
Je hebt ook een stempas voor de waterschapsverkiezing ontvangen. Deze verkiezing vindt tegelijkertijd plaats. Bij de waterschapsverkiezingen stem je voor het algemeen bestuur van een waterschap. Ze controleren onder andere dijken, het zwemwater en zuiveren ons afvalwater. Je kunt de waterschappen een beetje vergelijken met de provincies, alleen zijn het er geen 12 maar 22.

Stempas
De stempassen zijn inmiddels bij je in de bus gevallen. Deze passen zijn jouw toegangsbewijs tot de verkiezingen. Zonder stempas kun je niet gaan stemmen. Mocht je deze kwijtraken, dan kun je tot uiterlijk dinsdag 19 maart 2019 om 12.00 uur een nieuwe stempas aanvragen.

Alle aanvragen voor een vervangende stempas zijn alleen nog persoonlijk af te halen bij de publieksbalie in het gemeentehuis. Neem dan wel een geldige legitimatie mee (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart).

Meenemen naar stembureau
Als je gaat stemmen, moet je de stempas én een geldig legitimatiebewijs meenemen. Dit bewijs mag op 20 maart 2019 (de dag van de stemming) maximaal vijf jaar verlopen zijn. Op het legitimatiebewijs staat dan ‘geldig tot 21 maart 2014’ of elke latere datum.

Stemmen in elk stemlokaal
Op jouw stempas vindt  je het adres van het stemlokaal dat voor jou het dichtste bij is, maar je kunt je stem uitbrengen bij elk stembureau in de gemeente. De tien stemlokalen zijn geopend van ’s ochtends 07.30 uur tot ’s avonds 21.00 uur.
In Ell an je stemmen in de BMV, Scheijmansplein 18.