Wonen in de oude Ellenhof komt dichterbij. Met de aankoop van het pand door Wonen Limburg, kan ook het plan voor een dorpscoöperatie doorgaan.

ELL DOOR REMCO KOUMANS

Woningstichting Wonen Limburg hoopt in de tweede helft van dit jaar in Ell te kunnen beginnen met het ombouwen van het oude Ellenhof tot tien tot twaalf appartementen. Om dat te kunnen doen koopt de woningstichting het pand van de gemeente. Met de aankoop van het pand doorbreekt de woningstichting de impasse die was ontstaan.

Het oorspronkelijke plan was namelijk dat een dorpscoöperatie van en voor de inwoners het pand in eigendom zou nemen en zou gaan beheren. Financiering „Het is voor een stichting zonder eigen vermogen niet mogelijk om bij banken een lening aan te gaan voor de aankoop van oude Ellenhof , en ook via crowdfunding is het in deze fase van het plan lastig om geld bij elkaar te krijgen”, vertelt Fons Timmermans van de dorpsraad Ell. „De woningstichting is wel in staat het pand aan te kopen.
Waarbij het overigens wel de bedoeling is dat als de appartementen klaar zijn, de dorpscoöperatie het beheer en de verhuur van de appartementen op zich gaat nemen.” Een woordvoerster van woningstichting Wonen Limburg laat weten dat als alles voorspoedig verloopt de appartementen mogelijk al in de tweede helft van dit jaar kunnen worden gerealiseerd. „Wonen Limburg zal het pand kopen en verbouwen.

De toekomstige huurders zullen te maken krijgen met de dorpscoöperatie daar waar het gaat om het betalen van de huur en het onderhoud. Op de achtergrond zal het dan zo zijn dat de huurpenningen die de coöperatie int, bij ons terechtkomen. Op termijn kan dan worden bekeken of men alsnog de oude Ellenhof in eigendom kan krijgen. Maar dat hangt uiteraard af van de financiering.” Binnenkort zal er door de betrokken partijen een samenwerkingsovereenkomst worden getekend.

Behoefte Fons Timmermans is blij met de ontwikkelingen, vooral omdat er in Ell dringend behoefte is aan sociale huurwoningen voor jongeren en ouderen. „We hebben slechts vier sociale huurwoningen in het dorp en dat is het. Uit een enquête van zo’n anderhalf jaar geleden bleek dat de behoefte bij jongeren aan woningen in het dorp groot is. Op deze manier kunnen we de markt, die voor het dorp op slot zit, toch weer op gang helpen met appartementen voor jongeren en voor ouderen.”

Meer over de Stichting Wonen in Ell: Klik Hier